Satumaailman elävöittäminen: tarina

Kotona tehtävät
Kuvataide ja kädentaidot
Mediataide ja mediakasvatus
Teatteri ja ilmaisu

Olemme luoneet satumaailman elävöittämistä varten kolmiosaisen ohjeen, jonka avulla saat ideoita tarinan keksimiseen sekä erilaisten efektien tekemiseen. Voit käyttää ohjeita erilaisten leikkien ja esitysten elävöittämisessä yhdessä tai erikseen.

Ohjeen ensimmäisessä osassa luodaan tarina. Kun tarinasi on valmis, voit harjoitella sen pohjalta esityksen tai kuvata vaikka tarinallisen videon. Voit vahvistaa esityksen tunnelmaa lisäämällä mukaan ääni- ja valoefektejä. Ääni- ja valoefektejä voi käyttää myös osana leikkiä, vaikka et tekisikään valmista esitystä. Toivotamme kaikille luovia ja iloisia esityshetkiä!

Osa 1: TARINA
Osa 2: ÄÄNET
Osa 3: VALOT


Osa 1/3: Tarina

Tarina voi syntyä improvisoiden eli leikin tiimellyksessä, sen voi kirjoittaa etukäteen tai kertoa erikseen ilman leikkiä. Leikin voi halutessaan kuvata ja käyttää sitä tarinan pohjana. Jos haluat vinkkejä tarinan rakentamiseen, voit poimia niitä näistä ohjeista.

Tarinoita voi tehdä monella eri tavalla, mutta tässä on yksi kätevä keino. Voit näitä samoja vaiheita seuraamalla suunnitella montakin eri tarinaa.

1. Keksi tarinaasi päähahmo

  • Hahmo voi olla versio sinusta itsestäsi tai joku sinulle tuttu henkilö tai kokonaan itse keksimäsi tyyppi.
  • Hahmo voi olla vaikkapa ihminen tai eläin, mutta se voi olla myös esimerkiksi kasvi, esine, kokonainen planeetta tai täysin mielikuvituksellinen otus.
  • Keksi hahmollesi nimi.
  • Voit myös tehdä muita hahmoja, joita päähahmosi kohtaa.
  • Voit myös piirtää tai askarrella hahmosi.

2. Mieti millainen hahmosi päivä on. Mitä hän tekee yleensä?

  • Millaisessa paikassa hahmosi elää? Missä hän asuu? Millaista siellä on?
  • Onko hänellä joku harrastus tai työ?
  • Tekeekö hahmo yleensä asioita yksin vai muiden kanssa?

3. Eräänä päivänä tapahtuu jotain, mikä muuttaa asioita. Tämä on tarinan ”käänne”. Tapahtuu jotakin yllättävää ja hahmon päivä ei menekään niin kuin yleensä.

  • Se voi olla vahinko, joka hahmollesi tapahtuu.
  • Joku asia voi olla muuttunut. Ehkä hahmon suosikkipaikka on suljettu tai ystävä on muuttamassa pois.
  • Voi ilmestyä joku ilkeä hahmo vaikeuttamaan päähahmon asioita.
  • Kohtaako hahmosi jonkun ongelman? Minkälaisen?
  • Yllättävä asia voi olla joku hyväkin juttu, mutta sen pitää olla niin erikoista, että hahmon arki muuttuu.

4. Miten hahmo reagoi yllättävään tapahtumaan tai ratkaisee ongelman? Tekeekö hän sen yksin vai saako hän muilta apua?

  • Ratkaisu voi olla nopea ja helppo tai pitkä seikkailu.
  • Ongelman ratkaiseminen voi johtaa uuteen ongelmaan.
  • Hahmo voi löytää jotain mikä ratkaisee ongelman.
  • Voit esitellä uuden hahmon, joka auttaa päähahmoa.

5. Kun ongelma on ratkaistu, onko hahmon arki taas sama kuin ennen vai onko se muuttunut? Keksitkö tarinasta jonkun opetuksen?

Voit leikkiä tarinan alusta loppuun ja vaikka uudestaankin jos keksit siihen myöhemmin muutoksia. Voi vaikka myös kuvata tarinasta videon, kirjoittaa sen muistiin tai piirtää siitä sarjakuvan.